کتاب ایران دیروز امروز فردا تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران ( قابل جستجو )

کتاب ایران دیروز امروز فردا تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران ( قابل جستجو )
نوع فایل
pdf
تاریخ انتشار
3 جولای 2021
دسته بندی
تعداد بازدید
1223 بازدید
35,000 تومان 25,000 تومان٪29 تخفیف
افزودن به سبد خرید

کتاب ایران دیروز امروز فردا تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران

توجه:  این نسخه قابلیت جستجو در متن را دارا میباشد

 

کتاب ایران دیروز امروز فردا تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران –  محسن نصری

 

کتاب حاضر عنوان ۲ واحد کتاب درسی میباشد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین شده است و در تمام رشته های دانشگاهی به عنوان منبع اصلی کتاب های عمومی تدریس میگردد.

 

 

معرفی کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران (ویراست دوم)

کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران (ویراست دوم) اثری از محسن نصری است که در دفتر نشر معارف منتشر شده است. این کتاب نگاهی به ایران و تحولات آن پیش از انقلاب و پس آن می‌پردازد و دستاوردهای آن را برمی‌شمارد.

درباره کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران (ویراست دوم)

انقلاب اسلامی ایران، که در سال پنجاه و هفت به ثمر نشست، یکی از مهم‌ترین انقلاباتی است که در تاریخ معاصر ایران و جهان رخ داده است. انقلاب ایران تغییرات عظیمی در زندگی مردم ایران به وجود آورد و بازتاب‌های جهانی آن نشان می‌دهد که تاثیر آن در جهان نیز، به اندازه تاثیر آن در ایران اهمیت دارد. در همین چندین سال اخیر، دنیا شاهد وقوع انقلاب‌های گوناگونی بوده است و هرکدام هدفی را دنبال کرده‌اند.

شعار و هدف انقلاب اسلامی ایران استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. این انقلاب با سه رکن «مکتب اسلام»، «رهبری حضرت امام‌خمینی» و «فداکاری مردم» بی‌گمان در پی‌ریزی عصری جدید بود. این اثر با نام «عصر امام خمینی» نقطه عطفی شد.

انقلاب ایران به نفی استعمار خارجی، استبداد داخلی و نظام شاهنشاهی پرداخت و اینک برای تداوم، تعالی و گستردن خود، نیازمند «بصیرت» و شناخت نسل جوان و آحاد مردم است. محسن نصری در کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران (ویراست دوم)، انقلاب ایران را در سه مرحله مورد کاوش قرار دهد: مرحله اول «ایران دیروز» در رژیم پهلوی. مرحله دوم «ایران امروز» در جمهوری اسلامی و تحولات و تغییرات و دستاوردهای عظیم آن و مرحله سوم «ایران فردا»

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد. از جمله این فعالیت‏ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسایل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد. نشرمعارف اخیراً نیز گام‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران (ویراست دوم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی و جامعه‌شناسی، مخاطبان کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران (ویراست دوم) هستند.

کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران
کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا(تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران) نوشته ی محسن نصری می باشد که توسط نشر معارف منتشر شده است.

کتاب ایران؛ دیروز، امروز، فردا؛ تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران که به قلم استاد ارجمند آقای محسن نصری_ که خود از اساتید درس انقلاب اسلامی بوده و این اثر حاصل تدریس ایشان در دانشگاه ها و سایر مراکز علمی_ نگارش یافته، تحلیلی است بر فرایند گذار تحولات سیاسی_ اجتماعی ایران که از حدود صد سال پیش آغاز و پس از فراز و فرودهای گوناگون، به «انفجار نور» انجامید.

فهرست مطالب این کتاب در ۶ فصل ارائه شده است:

فصل اول: ضرورت و مفهوم شناسی انقلاب اسلامی ایران
فصل دوم: ریشه های انقلاب اسلامی ایران
فصل سوم: دستاوردشناسی انقلاب اسلامی ایران
فصل چهارم: امام شناسی انقلاب اسلامی ایران
فصل پنجم: آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران
فصل ششم: آینده شناسی انقلاب اسلامی ایران

 

 

 

انقلاب اسلامی ایران با سه رکن «مکتب اسلام»، «رهبری حضرت امام‌خمینی» و «فداکاری مردم» بی‌گمان در پی‌ریزی عصری جدید به‌نام «عصر امام خمینی» نقطه عطفی شد. این انقلاب با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به نفی استعمار خارجی، استبداد داخلی و نظام شاهنشاهی پرداخت و اینک برای تداوم، تعالی و گستردن خود، نیازمند «بصیرت» و شناخت نسل جوان و آحاد مردم است. کتاب حاضر ایران را در سه مرحله مورد کاوش قرار دهد: ۱. «ایران دیروز» در رژیم پهلوی ۲. «ایران امروز» در جمهوری اسلامی و تحولات و تغییرات و دستاوردهای عظیم آن ۳. «ایران فردا».

معرفی کتاب
کتاب «ایران؛ امروز، دیروز، فردا تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران» نوشته محسن نصری به سفارش معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.
تبیین ریشه ها و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ضروری است چرا که همان عواملی که رمز پیروزی انقلاب بودند ، رمز بقا و دوام آن نیز هستند. ایران، دیروز، امروز، فردا، تحلیلی است بر فرآیند گذار تحولات سیاسی – اجتماعی که از حدود ۱۰۰ سال پیش آغاز شد و پس از فراز و فرود های گوناگون به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.
نوشتار حاضر با رویکردی حادثه نگارانه، رخدادهای مهمی که هر یک به مثابه نقطه عطفی در شکل گیری انقلاب اسلامی به شمار میروند را تحلیل نموده، صبغه تاریخی به خود گرفته است.
از دیگر سو، نویسنده محترم، رخدادها را از چشمانداز، اندیشه سیاسی مینگرد و افزون بر آن در سرتاسر کتاب، شاخصه مکتب سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان رهبری انقلاب را مورد تأکید قرار می دهد که این شیوه رویکردی اندیشه شناختی را بر نوشتار حاکم می نماید.
نویسنده در این کتاب در صدد است برای آشنایی دانشجویان و جوانان، ایران را در سه مرحله بازکاوی کند:
۱- ایران دیروز، در رژیم پهلوی؛ ۲- ایران امروز، در جمهوری اسلامی و تحولات و تغییرات و دستاوردهای عظیم آن؛ ۳- ایران فردا
این کتاب در ۸ فصل تنظیم و نگاشته شده است. در فصل اول از ضرورت و اهمیت شناخت انقلاب اسلامی ایران سخن می گوید و در فصل دوم، تحت عنوان مفهوم شناسی انقلاب اسلامی ایران به تعریف ، «انقلاب» ، «اسلام» و «انقلاب اسلامی» میپردازد و در فصل سوم، ریشههای انقلاب و در فصل چهارم نیز دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را بررسی می کند.
در فصل پنجم با عنوان «امام شناسی انقلاب اسلامی ایران» از اندیشه، رفتار و مکتب امام خمینی رحمهالله علیه و سیر زندگی و سیر خلف صالح ایشان، آیتالله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب می پردازد.
ازآنجاکه تهدیدات دشمنان خارجی و داخلی و توطئه های آنان در برابرانقلاب اسلامی، هنوز هم ادامه دارد، در فصل ششم به «آسیبشناسی انقلاب اسلامی ایران» می پردازد و سرانجام در فصل هفتم «آینده شناسی انقلاب اسلامی ایران» را با موضوعاتی درباره فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی و بررسی سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی به پایان می رساند.
محسن نصری، نویسنده کتاب پیش از ده سال، تجربه تدریس انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر در حوزه و دانشگاه دارد و کوشیده است به گونه ای مستدل و مستند، مباحث را مطرح کند.

 

 

 

فهرست فصل های کتاب ایران دیروز امروز فردا

فصل اول:

ضرورت و مفهوم شناسی انقلاب اسلامی ایران

فصل دوم:

ریشه های انقلاب اسلامی ایران

گفتار اول:

بررسی نظریه های انقلاب

گفتار دوم:

نظریه سیستمی در ریشه شناسی انقلاب اسلامی ایران

فصل سوم:

دستاورد شناسی انقلاب اسلامی ایران

گفتار اول:

بررسی تغییرات در ساختار حکومتی ایران

گفتار دوم:

بررسی تغییرات در ساختار اقتصادی ایران

گفتار سوم:

بررسی تغییرات ساختار نظامی ایران

گفتار چهارم:

بررسی تغییرات در ساختار فرهنگی ایران

گفتار پنجم:

بررسی تغییرات در ساختار منطقه و جهان

فصل چهارم:

امام شناسی انقلاب اسلامی ایران

گفتار اول:

مکتب و رفتار سیاسی امام خمینی (ره)

گفتار دوم:

زندگی و سیره امام خامنه ای (مد ظله العالی)

فصل پنجم:

آسیب شناسی انقلاب اسلامی ایران

گفتار اول:

دشمن شناسی جامعه اسلامی

گفتار دوم:

آسیب شناسی خارجی

گفتار سوم:

آسیب شناسی داخلی

فصل ششم:

آینده شناسی انقلاب اسلامی ایران

گفتار اول:

فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران

گفتار دوم:

چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران

 

اطلاعات این کتاب:

کتاب ایران دیروز امروز فردا تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران نوشته محسن نصری می باشد. ویراست دوم این کتاب ۳۲۸ صفحه دارد و به عنوان منبع دروس عمومی دانشگاه تدریس می گردد. در ادامه عناوین بخش ها و فصل های کتاب را می آوریم.

 

 

 

کتاب انقلاب، دیروز، امروز، فردا، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران را در دوره‌های مختلف از دیدگاه افرادی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی، جلیل امجدی، حمید آستی و… مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

عقربه‌های زمان که به ۲۲ بهمن ۵۷ رسید، به گفته صاحب نظران به‌نام دنیا، آخرین و بزرگ‌ترین انقلاب مردمی قرن بیستم اتفاق افتاد و رژیمی که خودش را میراث‌دار و طلایه‌دار سلسله‌های پادشاهی ایران می‌دانست و ۲۵۰۰ سال تاریخ مکتوب را یدک می‌کشید، از هم فرو پاشید.

ریشه انقلاب‌ها در بیداری و نارضایتی ملت‌ها نهفته است. مردم زمانی شورش می‌کنند که نظام مستقر دیگر مورد پذیرش آنان نیست، در این شرایط انقلاب اتفاق می‌افتد. صرف نظر از اینکه وقوع انقلاب برای ملت‌ها مفید است یا خیر؟ درباره همه انقلاب‌ها یک نظر مشترک وجود دارد که می‌گوید: «نظام مستقر خواست، مطالبات و حقوق افراد جامعه را نه تنها نادیده می‌گیرد، بلکه آن را زیر پا نیز می‌گذارد و هر نوع مبارزه مسالمت‌آمیز و قانونی را نمی‌پذیرد، بلکه آن‌ها را توطئه بر ضد خود تلقی می‌کند.» این گزاره در مورد انقلاب ایران نیز صادق است.

علت این است که قبل از پیروزی انقلاب، مردم دولت ملی دکتر محمد مصدق را بر سر کار آوردند، اما دولت‌های انگلیس و آمریکا به جنگ دموکراسی و دولت ملی که از حمایت اکثریت مردم برخوردار بود، آمدند. پس از کودتا نیز به جای آن که رژیم تن به آزادی‌های مدنی، انتخابات آزاد، تکثرگرایی و آزادی بیان بدهد و قانون اساسی مشروطه و متمم آن را اجرا نماید بر خلاف تمامی این موارد عمل کرد و مردم را نادیده گرفت.

در بخشی از کتاب انقلاب، دیروز، امروز، فردا می‌خوانیم:

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ماه سال ۱۳۱۳ ه. ش در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتا ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزند میرزا علی هاشمی بهرمانی و ماه بی‌بی صفریان است. هاشمی تحصیل را از سن ۵ سالگی در مکتب خانه‌ای در نوق آغاز نمود.

در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل گردید. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، روح الله خمینی، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب الدین نجفی مرعشی، محمد حسین طباطبائی و حسینعلی منتظری بوده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت دبیر کل – بر انقلابیون چه می‌گذرد؟
آیت‌ الله اکبر هاشمی رفسنجانی
هزارها شاهد زنده و دروغ‌های شاخدار پرویز ثابتی
قانون نظرات شاه بود
کشور با کفر می‌ماند ولی با ظلم نه
شاه و ابرقدرت‌ها
شاه و حقوق مردم
فضای رعب و وحشت
در جستجوی جامعه‌ای عادلانه، قانونمند
حکومت پهلوی و آینده فرزندان‌مان
سرکوب مخالفان
گروه‌های ششگانه: گروه ‌امت واحده، گروه توحیدی بدر،
گروه توحیدی صف، گروه فلاح، گروه فلق، گروه موحدین
نقش زنان در انقلاب
شاه و انتخابات آزاد
حفظ سلطنت با سرکوب
حکومتی که با مردمش همراه نباشد نمی‌ماند
اعتماد مردم به روحانیون
جایگاه جهانی رژیم شاهنشاهی
هرکس می‌تواند نقش خود را داشته باشد
به راه اصلاح و مهربانی بازگردیم
تمایزات و تفاوت‌ها بین مبارزین و سیاستمداران مسلمان
فساد اقتصادی و تقسیم ناعادلانه ثروت مهم‌ترین ضعف رژیم پهلوی
انقلابی و امانتداری
درآمدهای نفتی چه می‌شد؟
دکتر شریعتی و نسل جوان
انقلاب و روحانیت
رژیم پهلوی و اصلاحات
انتخابات آزاد در رژیم پهلوی
حکومت بدون حمایت ملت
چپاول ثروت کشور
مبارزه در زندان
انقلابیون پس از انقلاب
ساختار سیاسی و مردم
چه کسی مشروطیت را پایمال کرد شاه یا روحانیت؟
شاه و دستگاه قانون‌گذاری
خفقان در نظام شاهنشاهی
دانشگاه مرکز عمده مبارزات
اصلاحات دیر هنگام
شاه و آزادی انتخابات
دخالت شاه در امور مملکت
دکتر مصدق و دموکراسی
فکر نمی‌کردیم چنین زندانی در مرکز تهران باشد
پیروزی انقلاب و نظریات موجود
شاه و آزادی‌ها
شاه رهبر منفی انقلاب
ایرانی در برابر اجنبی
مبارزه با ظلم و تکلیف ما
انقلاب و دفاع از محرومان و مستضعفان

 

 

 

 

نظریه سیستمی در ریشه انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی شامل سه ریشه :
۱-ریشه اسلامی
۲-ریشه تاریخی
۳-ریشه اجتماعی

ریشه اسلامی مهم ترین عنصر و عامل در نگرش سیستمی به انقلاب است.

معنای لغوی سیاست:
به معنای تدبیر،اداره و ریاست کردن است.
مفهوم اصطلاحی سیاست:
مدیریت زندگی اجتماعی انسان ها و یا اداره کردن امور جامعه
دیدگاه های متفاوت در خصوص ارتباط دین و سیاست:
۱-تباین
۲-تقابل
۳-تعامل
۴-تساوی
دانلود کتاب ایران دیروز امروز فردا
دیدگاه تباین:
دین تنها مربوط به حوزه خصوصی و فردی زندگی انسان است که همان سکولاریسم و جدایی دین از سیاست است.
نمونه آن:
انقلاب فرانسه
دیدگاه تقابل:
سیاست در تلاش است دین را نابودکند.
نمونه آن:
انقلاب روسیه
دیدگاه تعامل :
از دین تاحدی می توان در سیاست بهره گرفت ولی همه سیاست منطبق بر دین نیست.
نمونه آن:
قانون اساسی جدید کشور افغانستان
دیدگاه تساوی:
اسلام از تساوی ،عینیت و یگانگی دین و سیاست دفاع می کند.
نمونه آن:
انقلاب اسلامی ایران
آموزه های سیاسی اسلام :
۱-آموزه های سیاسی قرآن کریم
۲-آموزه های سیاسی ائمه اطهار
آموزه های سیاسی قرآن کریم شامل :
۱-ظلم ستیزی
۲-نفی سلطه کفار
۳-جهاد و مبارزه
۴-مشارکت اجتماعی
۵-عدالت طلبی
۶-امامت و رهبری
آموزه های سیاسی ائمه اطهار (ع) شامل:
۱-سیره نظری اهل بیت
۲-سیره عملی اهل بیت
منظور از سیره نظری:
همان اندیشه و تعالیمی که از طرف ائمه برای سعادت دنیوی و اخروی در اختیارما قرار گرفته است.
سیره نظری در باب مسائل اجتماعی و سیاسی شامل :
۱-حقوق متقابل مردم و رهبر
۲-علل شکست و پیروزی جامعه
۳-اطاعت از ولی فقیه
منظور از سیره عملی :
همان رفتار و عملکرد ائمه است که الگوی سعادت و کامیابی است.
انواع الگوی سیاسی ائمه(ع):
۱-موضع گیری سیاسی
۲-مبارزات سیاسی
۳-تشکیل نظام سیاسی
موضع گیری سیاسی :
نمونه آن : نامه پیامبر(ص) به خسرو پرویز
مبارزات سیاسی :
نمونه آن : جنگ های پیامبر(ص) ،محاصره پیامبر در شعب ابی طالب ،مبارزات امام حسن (ع) و امام علی (ع)
تشکیل نظام سیاسی :
نمونه آن : پیامبر که در مدینه حکومت اسلامی بنیان نهاد.
مهم ترین شاخص های اسلامی بودن انقلاب ایران:
۱-پایگاه انقلاب : مساجد
۲-رهبر انقلاب : امام خمینی
۳-افراد انقلاب : مردم
۴-شعارهای انقلاب : مضامین اسلامی
۵-هدف انقلاب : تاسیس حکومت اسلامی
۶-الگوی انقلاب : عاشورای امام حسین (ع)
۷-اوج گیری انقلاب : ایام مذهبی
۸-قانون انقلاب : قانون اساسی
دانلود کتاب انقلاب اسلامی محسن نصری
حوادث تاریخی معاصران علیه استبداد:
۱-نهضت تحریم تنباکو
۲-نهضت عدالت خانه
۳-نهضت ملی شدن صنعت نفت
۴-نهضت امام خمینی (ره)
علل پدید آمدن نهضت تحریم تنباکو:
۱-امتیاز ۵۰ ساله تجارت داخلی و خارجی تنباکو به ماژور تالبوت انگلیسی
۲-ایجاد کمپانی رژی همانند کمپانی هند شرقی و ورود هزاران زن و مرد انگلیسی به ایران
۳-اعتراض مردم بر عیله اقدامات انگلیسی ها به رهبری روحانیون
۴-نامه میرزای شیرازی و اعتنا نکردن شاه به این نامه
۵-حکم تحریم تنباکو که ۵۵ روز طول کشید
علل پیروزی نهضت تحریم تنباکو:
۱-وحدت و انسجام مردم
۲-نقش روحانیت و حکم تحریم
۳-پیوند مردم با رهبران روحانی
نتایج نهضت تحریم تنباکو:
۱-تولد سیاسی مردم
۲-ظهور اقتدار سیاسی روحانیت
۳- تزلزل در قدرت قاجاریه
۴-ضربه بزرگ به انگلیس
۵-مقدمه نهضت عدالت خانه
نهضت عدالت خانه:
این نهضت برای اجرای قوانین اسلام و تحقق عدالت شکل گرفت.
علل شکست نهضت عدالت خانه:
۱-توطئه و فریب کاری انگلیس
۲-اختلاف بین رهبران روحانی نهضت
۳-نفوذ فرصت طلبان وابسته به انگلیس
۴-عدم تجربه و بصیرت کافی مردم
۵-توطئه های روسیه
قراردادهای استعماری پس از مشروطیت تا کودتای انگلیس درایران :
۱-قرارداد ۱۹۰۷ انگلیس و روسیه در مورد ایران
۲-قرارداد ۱۹۱۵ انگلیس و روسیه در مورد ایران
۳-قرارداد ۱۹۱۹ انگلیس و وثوق الدوله در مورد ایران
۴-کودتای انگلیس ۱۹۲۱ و حکومت رضاخان
قرارداد ۱۹۰۷:
ایران به سه منطقه تقسیم شد:
منطقه شمال تحت نفوذ روسیه
منطقه جنوب تحت نفوذ انگلیس
منطقه مرکزی بی طرف
قرارداد ۱۹۱۵:
دو منطقه تحت نفوذ در قراردادقبل را به منطقه اشغالی تبدیل کردند و منطقه بی طرف را برداشتند و روسیه نیروی قزاق را ترتیب داد.
قرارداد ۱۹۱۹ :
این قرارداد بین وثوق الدوله و کاکس وزیرمختار انگلیس بسته شد که ایرات تحت الحمایه انگلیس قرارگرفت.
قرارداد ۱۹۲۱ :
برقراری پادشاهی رضاخان
از مهم ترین قیام ها در زمان رضاخان:
۱-قیام شهید حاج آقانورالله اصفهانی
۲-شهید سیدحسن مدرس
علل شکست نهضت ملی شدن نفت:
۱-حذف جریان مذهبی از نهضت
۲-کوتاهی و اشتباهات مصدق
۳-همکاری انگلیس و آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد۳۲
مهمترین اشتباهات مصدق :
۱-استعفای ناگهانی در ۲۵ تیر ۱۳۳۱
۲-انتخاب وابسته به بیگانگان به مسئولیت های دولتی
۳-انحلال مجلس هفدهم
۴-اعتماد به آمریکا به جای اتکابه ملت ایران

و……

 

 

اثر حاضر می‌تواند در درس «انقلاب اسلامی ایران» به عنوان درس عمومی در همه رشته‌ها در مقطع کارشناسی به عنوان متن فرعی مورد استفاده قرار ‌گیرد.
۱-    بررسی شکلی اثر:
اثر حاضر از نظر حروف­نگاری، صفحه­آرایی و صحافی در حد قابل قبولی ارزیابی می­شود. البته بهتر بود در انتخاب اندازه حروف از شماره بالاتری استفاده می‌شد. طرح جلد ضعیف ارزیابی می­شود. در مورد طرح جلد می­توان به این نکته اشاره کرد که در آن سه برگ به رنگ پرچم جمهوری اسلامی در کنار هم نهاده شده و ظاهرا قصد بر این بوده که با این طرح، نمادی از رشد و توسعه و بالندگی نمایش داده شود در حالیکه با توجه به ریزش طبیعی برگ و خزان آن بهتر بود که از نمادهای گویاتر و مناسب­تری استفاده می­شد. در مورد میزان رعایت قواعد عمومی ویرایش و نگارش باید گفت مشکلی از این بابت در آن مشاهده نمی­شود.
در ادامه پرداخت به بررسی شکلی کتاب حاضر باید گفت این اثر از داشتن بیان هدف به صورت ضمنی، فهرست مطالب اجمالی، تصویر، نمودار، نقشه، تمرین و آزمون، خلاصه فصول و خلاصه کلی، نتیجه و جمعندی کلی و فصول و فهرست اعلام و موضوعی و نیز کتابشناسی بی­بهره است.
و در مقابل، از پیشگفتار در قالب سخن آغازین، بیان هدف اثر به صورت صریح، مقدمه کلی و فصول، فهرست مطالب تفصیلی، جدول و منابع بهره جسته است.

۲-    بررسی محتوای اثر:
در مورد میزان بهره­گیری اثر از ابزارهای علمی باید گفت اثر حاضر از ضعف طرح بحث مقدماتی رنج می‌برد و تنها به طرحی ضعیف از مسأله و ساختار توجه داشته است. فاقد نتیجه­گیری و جمع­بندی نهایی، تمرین و آزمون، استفاده از تصویر و نقشه است. هرچند برای توضیح مطالب نمودار دارد ولی کافی نیست و جداولی توسط مولف محترم ارائه شده است ولی به علت سادگی و بساطت مفهمومی نیازی به آنها نبوده و برخی دیگر در حد بسیار ابتدایی طراحی شده که فاخر بودن اثر را زیر سوال می­برد.
کیفیت و میزان کاربرد و معادل­سازی اصطلاحات تخصصی به این دلیل که اصطلاحات تخصصی به زبانهای اصلی و لاتین پانوشت نشده است، ضعیف ارزیابی می­شود.
میزان تناسب و جامعیت محتوا و موضوع این اثر با توجه به اهداف درس مورد نظر ضعیف می­یاشد. سرفصل‌های مهمی می­باید در اثر مطرح می­شد که نشده است. از همه مهمتر آنکه تقسیمات فصول کتاب غیر از ذوق و سلیقه نویسنده از منطق خاصی تبعیت نمی­کند و جامع افراد و مانع اغیار نیست. به عنوان نمونه در فصل سوم مولفه­های آموزه­های سیاسی قرآن و ائمه­اطهار به صورت جامع بیان نشده است. تبیین شاخصه­های اقتصادی در فصل چهارم ناقص است و همین گونه است مولفه­های مکتب سیاسی امام در فصل پنجم و نیز عناصر آسیب­زای انقلاب اسلامی در فصل ششم و … . برخی از مسائل مورد توجه مانند نقش مردم در انقلاب اسلامی یا روند تاریخی انقلاب اسلامی یت دیدگاه‌ گروه‌ها و احزاب و … مطرح نشده است.
هرچند که محتوای اثر با عنوان و فهرست در کلیت دارای ارتباط و انطباق می­باشند، از حیث کیفیت و روایی مطالب دارای ایرادات آشکار و جهت‌گیری‌های مولف است.
موارد نقص اثر در ارتباط با انطباق با آخرین سرفصل­های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری برای درس مورد نظر عبارتند از:
–        ماهیت، اهداف و آرمان انقلاب اسلامی.
–        تأثیر انقلاب اسلامی بر مناطق جهان، پدیده­ها و …
–        بررسی مراحل انقلاب اسلامی.
–        بررسی نقش ارکان انقلاب.
–        ساختار قدرت دولت پهلوی و …
–        نقش عوامل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… بر پیروزی انقلاب اسلامی.
–        تبیین انقلاب اسلامی بر اساس نظریات انقلاب.
در مجموع می‌توان گفت که کتاب از حیث تبیین تئوریک مبانی انقلاب اسلامی ضعیف است و حتی معرفی تئوری‌های انقلاب از صفحه ۴۱ تا ۴۸ بسیار سطحی و ابتدایی و ناکافی صورت گرفته است. همچنانکه مفهوم‌شناسی انقلاب اسلامی نیز در فصل دوم از تبییت لازم برخوردار نیست . به خوبی فرق اصطلاحاتی مانند انقلاب و اصلاح بیان نشده است.
در مورد میزان روزآمدی داده­ها و اطلاعات اثر از جهت ارجاع به منابع جدید باید گفت، کتاب حاضر در سال ۱۳۸۷ نگاشته شده درحالیکه بخش اعظم منابع مربوط به دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۸۰ شمسی است. پاره­ای از منابع اطلاعات و آمارها، روزنامه­هایی هستند چون کیهان و جمهوری اسلامی در حالیکه میزان ارجاع به کتابها و مراجع رسمی آماری و اقتصادی، سیاسی و اجتماعی… بسیار اندک است و این نقص بزرگی برای کتاب محسوب می­شود. بهتر بود از منابع غربی نیز استفاده می‌شد.
اثر حاضر در دسته­بندی مطالب دارای نوآوری است. ولی در سایر قسمت­های آن نوآوری و خلاقیت ویژه­ای مشاهده نمی­شود و تنها مجموعه­ای ار داده­های خواندنی در این اثر وجود دارد که از صبغه­ی علمی کامل و لازم برخوردار نیست و لازم بود تا استدلالات  علمی اثر افزوده می‌شد تا شائبه غلبه رویکرد تمجیدی و جانبدارانه در کتاب مطرح و قوت نیابد.
نظم منطقی و انسجام مطالب در کل اثر قابل قبول است. ولی این نظم و انسجام در درون هر فصل ضعیف ارزیابی می­شود. این نظم در فصول سوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم و زیر مجموعه آن از حیث کمی و کیفی فاقد کفایت لازم است. برخی مباحث ناهمخوان و بی ارتباط و زائد وجود دارد، مانند گفتار اول (صفحه ۳۱) که تنها در کمتر از یک صفحه یک گفتار آمده است و چیزی هم ندارد.
اگرچه در برخی قسمت­های کتاب از منابع خوبی استفاده شده ولی این منابع از لحاظ کمی و کیفی ناکافی است. شایسته­تر بود که از منابع لاتین مرتبط با موضوع کتاب نیز استفاده می­شد. از طرفی بسیاری از مباحث مستند، بدون ذکر سند و مرجع لازم ذکر شده­اند. به عنوان مثال در فصل پنجم و در مبحث امام­شناسی و ذکر آراء حضرت امام از صفحه ۲۸۸-۲۷۰ بدون ارجاع حتی یک مورد به صحیفه و آثار امام به شکل انشاءگونه و غیر مستند بیان شده است.
کیفیت رعایت امانت در این اثر در برخی قسمت­های کتاب قابل قبول است. هر چند دقت در ارجاعات خوب است ولی نمونه­هایی هم در کتاب وجود دارد که نشان می­دهد از منابعی بدون ذکر مأخذ آنها استفاده شده است. از جمله جدول صفحه ۱۵۳، آمارهای متعدد انتخاباتی صفحه ۱۱۷، آمار زندانیان سیاسی در دوره پهلوی و انقلاب اسلامی صفحه ۱۲۹، آمار هزینه­های جشن­های ۲۵۰۰ ساله صفحات ۱۴۷ و ۱۴۶، آمارهای شاخصه جمعیت، شاخصه تولید نفت، شاخصه مصرف داخلی نفت و آمار صادرات و درآمدهای نفتی و… در صفحات ۱۵۸-۱۵۴، آمار خسارات جنگ صفحات ۱۶۴ و ۱۶۳، آمارهای صفحات ۱۷۱-۱۶۶، ۱۷۷-۱۷۴ و…
نحوه نقد و بررسی­ها در این اثر چه از لحاظ تبیین مبادی نظری انقلابها و چه از نظر تشریح علل انقلاب اسلامی و ذکر مبانی قرآنی و روایی و اندیشه امام خمینی ضعیف بوده و نویسنده در آن تنها با شیوه­ای توصیفی به بررسی انقلاب اسلامی در چند محور پرداخته است. ضمن آنکه نویسنده را نمی­توان در این اثر بی­طرف تصور کرد. اثر حاضر در حد گردآوری است که به شکل جزیره‌ای و پراکنده‌گویی، مطالب در خور مطالعه‌ای دارد که نمی‌توان آنرا اثری جامع، جدی و عمیق دانست.
محتوای اثر با مبانی اسلامی و اصول دینی همسو و سازوار است. و در یک نگاه کلی رویکرد اثر نسبت به فرهنگ و ارزشهای دینی و اسلامی رویکردی است، مثبت و در جهت دفاع از آن عمل کرده است.

ý                        پیشنهادها:
اثر حاضر از آنجه که فاقد مولفه‌های یک اثر پژوهشی است و بیشتر به کار گردآوری می‌ماند باید از جهت چهارچوب تئوریک تبیین انقلاب اسلامی، استدلالات، معادل‌سازی اصطلاحات و منابع تقویت گردد.

 

 

 

 

 

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.